21 maj 2009

Oh - Aluminia!


Fascinationen af de gamle Aluminia-stel i fajance begyndte allerede, da jeg var barn. Mine bedsteforældre havde i deres sommerhus(!) et rigtig flot testel med kopper og tallerkener i hver sin farve. Søster og jeg kunne bruge lang tid på at argumentere for lige dén farve vi nu syntes var den flotteste - var det den lyse-turkisblå eller var det nærmere den lilla eller måske den mørkerøde? Skønt var det at kunne vælge en ny farve hver gang man kom på besøg og få sin kakao eller saftevand serveret i. Ja - det var mit første møde med stellet "Confetti" - anede jo ikke dengang at det i dag ville være retro og et stort hit for samlere af alle slags.
Hjemme havde vi også nogle hverdagstallerkener - hvide med en lys blå kant rundt - ja det var "Lone" - en stor triumf for mig, da jeg fik lært at læse - her var noget at drille søster med --- ja, helt engleagtig var man jo ikke.....dengang...


Fabrikken fremstillede et hav af stel i ganske enkle faconer og farver, mange af dem fik de dengang mest populære pige- og drengenavne - Sonja, Susanne, Lise, Dorrit, Birthe, Poul, Valdemar....et enkelt med søde blomster hedder "Maj" et hedder "Flora". Nogle kan man være heldige at finde endnu i fin stand, andre med skår eller krakeleringer, som fajancen let får.
Fabrikken blev overtaget af Den kgl. Porcelænsfabrik, men lukkede i 1969 eller -70. Så tingene laves ikke mere.
Nu som voksen og samler af alskens bliver jeg så glad, når jeg støder på nogle af stellene i en genbrugs eller på markeder. Skøn var også dagen, da det kommunale genbrugsmarked åbenbarede en hel kasse "Anne Sofie" o la la !
Dette stel kaldes iøvrigt også sommerhusstellet.



herunder ser vi "Dorrit"- næsten klassisk med sine diskrete farver


og her er "Corrinna" sart æblegrøn


og her igen "Morgenfrue"


Det sidste, der kommer med er til ære for min far, nemlig "Knud"


En god aften til alle!

2 kommentarer:

  1. Fine stel,jeg mindes afdød familie der havde nogle af dem.

    SvarSlet
  2. Hej.
    Jeg har vist nogle dele i Aluminia. Det er 2 fade, 2 store skåle - den ene med låg, 2 sovseskåle og 1 sukkerskål. Kunne du være interesseret? Venlig hilsen Sonja P.

    SvarSlet

Du må endelig skrive en bemærkning eller en lille hilsen - det betyder rigtig meget for mig.