21 oktober 2009

"At leve er ikke nok -


Solskin -Frihed og en lille Blomst må man have."

Citatet er H.C.Andersen, og jeg har løsrevet i forskellige sammenhænge og anledninger set det og brugt det selv, bl.a. på et postkort til salg i butikken.
Stor var min glæde, da jeg fandt ud af, hvor det egentlig stammer fra.
Nu skal I bare høre:
Det er eventyret om sommerfuglen, jeg mener aldrig at have hørt eller læst det, det er utrolig humoristisk og meget tankevækkende...på en rigtig Andersensk maner. Her er slutningen, hvor citatet forekommer, og det drejer jo meningen lidt, når man kender sommerfuglens skæbne.

 Seent var det paa Efteraaret, med Regn og Rusk; Vinden blæste koldt ned ad Ryggen paa de gamle Piletræer, saa at det knagede i dem. Det var ikke godt at flyve ude i Sommerklæder, da vilde man faae Kjærligheden at føle, som man siger; men Sommerfuglen fløi heller ikke ude, han var tilfældigviis kommen inden Døre, hvor der var Ild i Kakkelovnen, ja rigtigt sommervarmt; han kunde leve; men, "leve er ikke nok!" sagde han, "Solskin, Frihed og en lille Blomst maa man have!"
   Og han fløi mod Ruden, blev seet, beundret og sat paa Naal i Raritetskassen; Mere kunde man ikke gjøre for ham.
   "Nu sidder jeg ogsaa paa Stilk ligesom Blomsterne!" sagde Sommerfuglen; "ganske behageligt er det dog ikke! det er nok som at være gift, man sidder fast!" og saa trøstede han sig dermed.
   "Det er en daarlig Trøst!" sagde Potteblomsterne i Stuen.
   "Men Potteblomster kan man ikke ganske troe," meente Sommerfuglen, "de omgaaes for meget med Mennesker!"


Se det var en rigtig historie.


Og i dag regner det, holder sine 17-18 grader, men jeg tror jeg vil tage sydpå og besøge H.k.H. Prinsgemalen der efter sigende skulle opholde sig på sit chateau. Ifølge vejrprognosen regner det kun til middag på de kanter.


5 kommentarer:

  1. Måske giver han en kop tår kaffe : )

    SvarSlet
  2. Næh, det kan være at du får prøvesmagning af vinhøsten, men hils, hvis ..........

    SvarSlet
  3. Han hade så rätt H C Andersen, det kanske även duger med ett träd i sprakande höstfärger.

    Ha en bra vecka.
    Kram

    SvarSlet

Du må endelig skrive en bemærkning eller en lille hilsen - det betyder rigtig meget for mig.