03 oktober 2010

Skovensomhed

Waldeseinsamheit - en sang med tekst af...måske Goethe..husker det ikke nøje.
Jeg har aldrig, før jeg flyttede nordpå, været et skovmenneske.
Et hav-, strand- og bymenneske med hang til have.
Men aldrig skoven.
Men nu -
har jeg jo begge dele inden for gåafstand, og jeg er kommet til at holde meget af skoven.
Dens storhed, dens væsen og de næsten daglige forandringer.
Forleden var jeg i nærheden af Nyborg og benyttede lejligheden til en gåtur.
Denne skov er ikke umiddelbart indbydende, som "min".
Hvorfor kan jeg ikke helt forklare.


meget er fældet, men nyt liv på vej.

der umiddelbart indbydende ud.

hvem sagde oktober??

men mange ugæstfrie vækster - her burrer

brændenælder og den, der ligner et lille juletræ...
nå ja padderokke...

Forfaldets skønhed...
Hvorfor jeg ikke følte mig tilpas i denne skov...måske var det den stadige susen af biler fra den nærliggende motorvej, ved det ikke...
I dag skal en ny grantiplade på et stykke af køk-bordet, der er ikke noget som at ælte dej på sådan én.
Noget skal males og et nyt lille skab op.
I eftermiddag kommer nogen og kigger på de gamle granitplader, som er til salg - tro ikke , jeg kun køber ind!
En rigtig dejlig søndag ønsker jeg alle i Blogland


note: jeg tænker på dette digt af Lemcke, musik af Brahms

9 kommentarer:

  1. Der er en fantastisk smuk sang, der hedder "Skovensomhed" med tekst af Aarestrup:

    Igennem bøgeskoven jeg dig ved hånden førte;
    der var så grønt og køligt, vi nattergalen hørte.
    Det var som hele verden med blomster og med grene,
    med skyer og med stjerner tilhørte os alene.

    Kender du den? Den er meget stemningsfuld.

    God søndag.

    SvarSlet
  2. Ja, nu du nævner den...dejlig!

    SvarSlet
  3. Ja, en skov er ikke bare en skov. Min yndlings-skov er Rudeskov, den er helt eventyrlig. Ellers er jeg også mest til vand, især på en blæsedag som i dag. Man får nærmest blæst ny energi ind i kroppen.
    Ønsker dig en fabelagtig søndag :-)

    SvarSlet
  4. Skove kan man ikke få nok af, selv om der jo også skal være plads til enge, marker, moser, søer, hav og ørkner.
    Med dit nye køkkenbord må du se at få lært bagernes slagsang, som jeg lærte mine hjemkundskabsunger:" Jeg har ældtet dej, så længe jeg kan mindes........."

    SvarSlet
  5. kære Lavendel - du er så herresej! Følger dit køkkenprojekt med lige dele be- og forundring. Superwoman på Fyn - og så er der endda plads til intellektuel omtanke! Du styrer :0)

    SvarSlet
  6. Lyden af SKOV --- det er essensen af liv ;-)

    Jeg bor mellem høje træer og nyder suset.


    Især i dag hvor blæsten er rigelig ;-)

    God søndag

    KH Siffe

    SvarSlet
  7. God sang, Aage...jeg vil øvve mig, og tusind tak "Anonym" - hvem mon du er????
    og tak i lige måde Siffe - er slet ikke så vild med blæst....

    SvarSlet
  8. Sikke en dejlig tur i skoven! Jeg holder meget af at gå rundt mellem træer - de udsender en særlig og smittende ro :-) Men en skov må ikke lyde af motorvej ...
    Klem og ha' en dejlig mandag, Lone!

    SvarSlet
  9. Jeg længes pludselig efter en skov at gå i ;-)
    Ha en god arbejdsom mandag, du er simplethen powerhandywoman :-)

    SvarSlet

Du må endelig skrive en bemærkning eller en lille hilsen - det betyder rigtig meget for mig.