31 januar 2011

Om broderi og sydame



Jeg er så småt ved at komme ovenpå igen...rigtig influenza kan det ikke ha' været. Jeg vil benytte lejligheden til at sige tak for alle de gode ønsker - og ikke mindst digtene fra d'Herrer Aage PK og Rimkogeren - at man skal oprette en blog, for at få folk til at skrive digte til én....ja, se selv i kommentarfeltet i sidste indlæg.
Jeg er stadig i brodér-mode - se hvad jeg fandt frem fra gemmerne på 1. sal. En Gerda Bengtsson-pude. Helt beskidt og mishandlet i en alt for grim montering. Nu skal den have fint stof omkring motivet (nej, ikke retro fra 70'erne, I promise), og så kommer den til ære og værdighed i stuen.
Jeg synes, hendes mønstre er så yndefulde og enkle - ingen rådyr og guldornamenter i hjørner her.


Jeg formoder også, at disse to "stykker" er af hende, Det er en bakke- eller dækkeserviet og en til brødkurven. Egentlig skulle de slagtes, men jeg tøver alligevel, for de er jo også smukke, som de er.
Det har bare overhovedet ikke været mig med broderier i mange år! Men efter at Sydamen er kommet ind i mit liv, ser jeg en kende anderledes på den sag.


Hvis man har lidt interesse for sagen - vil vide lidt om broderi, er denne lille fine bog et must. Jeg har købt den antikvarisk, den indeholder både beskrivelser af nogen af de gode fremstillere af mønstre, samt en samling af mønstre lige til at kaste sig over. De er tydeligt at se, hvor forskellig deres stil er, de enkelte "brodeuser" - eller faktisk ved jeg ikke, om de alle har siddet med nål og tråd - man kan godt fremstille mønstre uden at kunne sy et eneste sting.
I dag har vi jo pc-programmer, der med lynets hast laver et hvilket som helst tydeligt billede om til et mønster..for eksempel dette her -KG Chart for cross stiches - gratis og meget let at anvende.
Så - ugen er i gang - mandag kommer skraldebilen, så jeg har været tidligt oppe og ude med alle poser, så der er fyldt op - en dejlig fornemmelse at få gjort rent "bord".....skørt, for den kommer næste mandag igen...

Hav en god mandag - starten på noget nyt - nyd det!

NB: nyt på Tingfinderbloggen

7 kommentarer:

  1. Godmorgen Nabo, hvad man ikke kan finde i dine gemmer ;o) Hav en bra mandag Frk. synål

    SvarSlet
  2. Du er hurtigt på benene igen- dejligt :-)

    SvarSlet
  3. Tak, men på og på...jeg sitter..ikke noget med at forhaste sig, når man lige har ligget :-) Sådan ku´man vel i princippet sige til sig selv hver morgen!

    SvarSlet
  4. Dejligt at du er rask igen! Ja, de gamle broderier kan være utroligt smukke - jeg er vild med dem, du viser her. Uhyggeligt nok kasserede jeg en del i min fars hus, da det blev tømt - min samvittighed er sort ...

    SvarSlet
  5. Så flott, jeg har broderier som det skal bli noe av jeg også. Du er tidlig oppe. Før stod jeg alltid opp seks om morgenen. Nå er det vanskelig å komme seg opp halv åtte, hehehe. Hvertfall friskt å høre om en som allerede er oppe og klar for dagens gjøremål.:))

    SvarSlet
  6. Hvor er det fine ting!
    Godt, du er oppe i omdrejninger igen. ;-)

    SvarSlet
  7. Godt at du har det bedre - kender godt når man er syg med en halv influenza ;-) Hvor skønt når man kan genbruge noget - er sikker på at de bliver flot UDEN retrostof hi hi. En dejlig tirsdag til dig♥

    SvarSlet

Du må endelig skrive en bemærkning eller en lille hilsen - det betyder rigtig meget for mig.