03 marts 2011

Det grå - og det grønne


Det grå - derude - en enlig lille pipfugl søger føde i det kolde vejr....
Ha! - den store tyksak kan bare ikke vente, til madmor kommer ud, så den napper lige småfuglenes foder.
Så tidligt er kun halvdelen af hønseflokken på benene, og fodres de nu, spiser de det hele, og jeg må ud igen om en ½ time.....stædige dyr! Men gråt i gråt er det, uagtet underholdningsværdien, når to høner forsøger at balancere på bordet.


Så er det grønne mere lifligt - også med duft, jeg elsker basilikum, og de trives nogenlunde her i vinter.
Men bemærk - det grå lurer i baggrunden.

 

Dagens sysler bliver i selskab med denne kvinde. Selma Ottilia Lovisa.....
Har indtil nu, trods det faktum at jeg har hendes samlede værker, ikke læst særlig meget. Jo, Niels Holgerson, Kristuslegender, en novellesamling, men de større værker - som Jerusalem eller Gösta Berling har jeg ikke givet mig i kast med. Måske nu er tiden moden ...eller er det mig?
Jeg begynder med ovenstående, alene navnet Mårbacka - navnet på hendes fødehjem - har en særlig klang.
At bogen også er erhvervet for en slik, gør det kun bedre ......
hør blot de sidste linjer i den: ...dér ville jeg igen blive lykkelig og glad, for på Mårbacka var der ingen sorger


Så må vi se, om de resterende værker bliver slugt i denne omgang.
Har du læst noget af hende - trods alt den første kvindelige Nobelpristager?

4 kommentarer:

  1. Ja, jeg har læst Mårbacka, og det er en helt vidunderlig bog! Glæd dig :-)

    SvarSlet
  2. Ja, og tanken om den lyserøde pelargonie, som vi kalder Dr. Ingrid oprindelig hedder Mårbacka er også et incitament.

    SvarSlet
  3. God læselyst, jeg har kun læst Kristuslegenderne :-)

    SvarSlet
  4. Jeg har kun læst Niels Holgersen for mange år siden.. rigtig god læselyst til dig.

    SvarSlet

Du må endelig skrive en bemærkning eller en lille hilsen - det betyder rigtig meget for mig.