17 september 2011

Sankt Knuds Ørne


Tilfældigt satte jeg mig med en nys indkøbt antikvarisk bog "Fynske Relikvier" og ville kigge lidt i den.


- og hvad fandt jeg?


Denne artikel om ørnetæppet.
Formodentlig er det en gave fra hans enke i forbindelse med hans helgenkåring - og  året efter - den 19.april år 1100 blev han skrinlagt og i den forbindelse modtog "han" tæppet.
Sortblå ørne på rød bund, nøjagtig som min dug.
Jeg kan læse, at oprindelig er det vævet i silke og at vævemåden er typisk for de statslige væverier i Byzans. Ørnene er de kejserlige romerske ørne, og på den tid blev der lavet andre "ørnetæpper".
Tæppet fra Kong Knud kan i dag ses på Nationalmuseet.
Der er endog skrevet en hel bog om emnet.
Så bliver jeg endnu gladere for min dug.
God lørdag!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Du må endelig skrive en bemærkning eller en lille hilsen - det betyder rigtig meget for mig.