12 maj 2012

Nyt syn på...


De senere år er jeg blevet indhentet af den i min alder omsiggribende
aldersrelaterede langsynethed - I ved - armene er ikke lange nok længere....og varedeklarationer er et sted i tågerne...spændende at komme hjem til brillerne og se, hvad man har erhvervet sig...
Selv foran pc'en måtte de efterhånden i brug - semaskinerne.
Og se lige mig - det er ikke solbriller, der sidder i håret her på vej ind i Brugsen...på biltur - korttydning - af og på med skidtet, hvis man altså kan finde dem.....
Tro mig, Lavendelgården har mange steder, der ligesom suger brillerne ned i sorte huller - eller op bag bøger...
Heldigvis er de modeller i briller, jeg har fra steder som Netto, Tiger - og når det går højt - Brgiiugsen, men så skal man også af med en halvtredser....
Så gik Søster i gang - hun har brug for sine briller hele tiden....men var godt og grundigt træt af dem..
så inspireret af hende troppede jeg op i Synoptik forleden til mit livs første synsprøve...
Og som jeg selv sagde...fornemmede...havde jeg kun brug for læsebriller...det lange syn var perfekt.
Så nu er jeg forsynet med et stk. kontakt.linse på venstre øje i styrke 1.75.....jeg havde måttet købe briller med styrke 2, fordi 1.5 ikke længere var .....så jeg kunne jo meget godt kompensere med brillerne.
Først blev jeg sendt på tur i Rosengårdscentret - for at prøve om jeg kunne holde det ud og i det hele taget se noget med skidtet....og tænkt, nu kunne man sandelig læse hvad der stod i nakken på tøjet.....
Så hjem med linser til 1 uge, og så er det, jeg tænker - det skulle du ha gjort for flere år siden, Lavendel!
Et lille skår i glæden er jo, at det ikke er heeelt nemt at iføre sig disse dimser...godt, man kun skal ha' én på!
Men øjenmakeup - som efterhånden var lidt problematisk at lægge....går jo som en leg - strik - opskrifter - kort sagt....en ulempe mere er - man skal ikke sove med dem...ER afprøvet ved et uheld. Så nu sætter jeg alarm på ved sengelæsning, så jeg ikke falder i søvn med den.

Så - god lørdag derude :-)

8 kommentarer:

  1. Jeg kender det ALT for godt, det med de for korte arme!! Så nu er jeg installeret med linser med "flydende alderdom" som min optiker kalder det. Med læsefelt og hele svineriet!!
    Og dem har jeg i øjnene i en hel måned, dag og nat. Tænker aldrig over at jeg har linser på, så kalenderen i mobilen gør mig opmærksom på at jeg skal huske at skifte dem! Måske det var en mulighed for dig?? (Købt hos Hans Laursen i Vejle)
    Nyd den nye verden, det er bare SÅ lækkert at se sin mad tydeligt!!! :O)

    Lotte :O)

    SvarSlet
  2. altså lige nu virker de jo godt, men jeg vil da lige nævne for Søster...det lyder smart

    SvarSlet
  3. Jeg fik sidste år flerstyrkekontaktlinser og med mine nærsynede øjne, kan jeg nu se både kort og langt. Nemt og man mærker dem ikke!

    Held og lykke med din nye linse ;-)

    SvarSlet
  4. Jeg var meget glad for mine linser, indtil ydergrænsen for min styrke var nået: jeg endte med læsestyrke i venstre og langtsynsstyrke i højre, smart!
    Nu hedder det briller, igen, som skal vaskes, fordi mine vipper tværer. NEJ, jeg bruger ikke mascara!!!
    MEN: pas på med at sove med dem på!!! Dine øjne får ikke ilt nok, og så kompenserer de ved at gro små blodårer hen over pupillen og sådan noget!!! Ifølge min optiker. Og det slører, og er irreparabelt!!!
    Men jeg har da aldrig kunne læse, hvad der stod på mærket i min nakke, mine linser og briller når ikke der om, suk. Det ville ellers være fint for en lærer og forælder, ikk'?

    SvarSlet
  5. Det må være dejligt:)

    Og hvor er det mærkeligt med de sorte brille-huller. Sådan nogen har jeg også.

    SvarSlet
  6. Mine briller voksede fast på min næse, inden jeg blev konfirmeret. Og der sidder de endnu :-) Jeg har dog også nået den alder, hvor der skal korrigeres for læsesyn. Sidst jeg fik nye briller, var der en ny verden, der åbnede sig. Jeg troede faktisk, at jeg var rimeligt dækket, men virkeligheden var åbenbart en anden. Nu kan jeg strikke i det grå garn igen. Også selv om der ikke er dagslys på.

    SvarSlet
  7. Jeg bruger både linser (for at korrigere nærsynethed, -5 dioptrier) og briller til læsning og madlavning. Man vænner sig til det, synes jeg.

    Forleden hørte jeg en knasende lyd da jeg flyttede foden mens jeg lugede, og klog af skade trådte jeg jo ikke bare til. Dér lå mine briller! De var ikke ødelagt, heldigvis, kun en lille næsten ikke synlig skramme. De koster 90 kr. jeg betaler af princip ikke mere for briller, som alligevel går i stykker hele tiden.

    SvarSlet
  8. Du vender dig skulle jeg hilse og sige. Jeg ved ikke, hvad jeg skulle gøre uden mine linser.

    Læsebrillerne er også blevet en nødvendighed her, og det er jo herligt, at de kan købes billigt endnu... ;-)

    SvarSlet

Du må endelig skrive en bemærkning eller en lille hilsen - det betyder rigtig meget for mig.