06 april 2013

Silkepigerne



Nogen skulle lave  - producere al den silke, de kongelige og andre med pengepungen i orden skulle bruge.
I Taulignan fik man en god ide!
Hvorfor ikke kigge til de fattige landarbejderfamilier - der var nok en datter eller to i passende alder, der kunne bruges. Også forældreløse på hjem kom i betragtning.
Fra 13 år fik man så "mulighed" - ja, jeg kan ikke helt se, om det var godt....men hvis alternativet var hårdt slid på landet...????eller ingenting??


De unge piger blev sandelig ikke overladt til sig selv efter end arbejdsdag! Kvinder - i nogle tilfælde også nonner...(ja en slags kvinder aussi)  holdt skarpt øje med dem.
De gik til messsen om søndagen og derefter fik de lov at spadsere lidt i byen....under opsyn.


I sin sparsomme fritid arbejde pigerne med nål og tråd - dels kunne de lave lidt til deres udstyr, som de kunne få med efter endt værnepligt....dels solgte man noget i byen.


de lærte også lidt husholdning...

en mulighed for privatliv havde man ikke.


Beklager den forringede billedkvalitet....men jeg syntes det var interessant.

I Lyon for eksempel, hvor der var en enorm silkeindustri havde man de såkaldte Canuts - mandlige arbejdere - men det er en helt anden historie.
P.S. Dyredoktoren var tilfreds med Storehunden...nu skal vi vente til torsdag eftermiddag, så kommer Mr Joe og henter os igen og så skal stingene tages og bandage-til-at-modvirke-kratteri tages af bagpoterne.
Monsieur og jeg får mangen en interessant samtale på køreturen frem og tilbage....han var da lige ved at køre i grøften, da jeg fortalte ham om min (og andres) vinterbadning......i HAVET?????

7 kommentarer:

  1. Den silke er virkelig interessant - dejligt du fortæller :)
    Lone du må da ikke fortælle så gruelige historier - han tror jo bare vi er vikinger ;0) hihi

    SvarSlet
  2. Ja, det sagde jeg også, de fleste af os var....og så var det han ville høre om bjergene m.m. og hvorfor der i det hele taget var 3 lande Norge, Sverige og DK...hehe, jo vi hygger.

    SvarSlet
  3. Det var spændende at læse, og jeg priser mig lykkelig for ikke at leve i gamle dage. Åh hvor er det godt, at Dyredoktoren er tilfreds med Storehunden! Du er en sand viking :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. njaaa...viking og viking, jo vi skal vist også være glade for vores frihed og velstand!!

      Slet
  4. Jeg tror vi skal være glade for det liv vi har nu.
    Spændende historielæsning.

    Godt at høre, at Storehunden er i bedring. Er du egentlig nået frem til bestemmelsesstedet, eller endt et helt andet sted pga. det bid?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jojo jeg er skam hvor jeg skal være...det var såmænd bare andendagen, vi skulle en laaang tur...havde endda løbetøj på...nå. Det blev en anden tur, men må jo få det bedste ud af det! Så har jeg leget med ny hjemmeside i stedet for...Lavendels.dk - her finder du mig.

      Slet
    2. Spændende læsning ... jeg har aldrig tidligere hørt om silke i Frankrig, så det var interessant.
      Syn´s du sku´ invitere ham franskmanden herop og vinterbade med dig næste vinter ???

      Slet

Du må endelig skrive en bemærkning eller en lille hilsen - det betyder rigtig meget for mig.