05 februar 2009

Vintage-strik - hva' er nu det?



fra mormors strikkebøger i 40'erne, 50'erne og 60'erne kan hentes en mængde gode gennemprøvede modeller til bebs'en. Dengang var alle babyer klædt i hjemmestrik, ofte en hvidgul tynd uld - i dag ville man kalde den råhvid- og alt var strikkket fra blebukser til overtøj.



Det er sjovt at bladre strikkebøgerne igennem, mange modeller husker jeg at jeg brændende ønskede mig som 4-5 årig, altså ikke selv i stand til at frembringe sweateren eller hvad det nu var, og éns mor var måske ikke lige så forhippet på den trøje som jeg. Kue være sovt at lave den nu. Spøg til side - de gamle strikmodeller til de små er hippe lige nu. Og i stedet for at kalde dem gammeldags, hedder det så "vintagestrik" - og jeg er lige gået i gang med en trøje i lavendelfarvet alpaca - den bliver sød.

Her er en moderne model "Ugler" fra designstrik - den er sse smaddersød og lidt i gammel stil. Den bliver det næste, der skal afprøves - efter bestillingerne i lavendelfarve.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Du må endelig skrive en bemærkning eller en lille hilsen - det betyder rigtig meget for mig.