05 juni 2009

Det skal være tidligt om morgenen




når man skal plukke lavendler til tørring. I dag efter nattens regn stod de ekstra saftspændte - så ud med sig og få lavet nogle buketter.
Der skal 20 i hver lille buket, så bindes og til sidst klippes de af, så de ser pæne ud. Ind og hænge på et mørkt og ventileret sted, mørkt, så holder farven sig blå.



Gårsdagens indkøb i Genbrugsen - 15 kr. Jeg tænker altid på de kvinder der har siddet med det i hænderne time efter time og glædet sig, når det var færdigt. Nu glæder det mig - eller måske andre- der får fingre i det.

Grundlovsdag - Fars Dag - jeg betænker min far , som er .alene efter min mor er kommet på plejehjem - med et besøg og en gang stikkelsbærgrød. Det ved jeg, han elsker. Så får jeg osse tyndet ud i dem. De sidder tæt i år, som al anden frugt.

Efter al den aktivitet så tidligt på dagen, må man ha sig en kop te af den gode.
Valget faldt på den grønne, som ud over at matche grydelapper og opvaskebørste indeholder en grøn te med ingefær og citron, og den smager himmelsk. ---------Den serveres i denne kande som er et fund fra containerpladsen.

Jeg synes den er lidt sej. Eller måske vulgær? Teen drikkes af denne:
Motivet er den engelske Austinrose "Redouté" opkaldt efter en kendt rosenmaler. Jeg har fem af dem derude, de er lige på nippet til at blomstre nu.

For nu ingen skal tro at jeg helt har opgivet strikkeriet til fordel for det derude, viser jeg her et af de nuværende projekter. Garnet har jeg haft i årevis, det er en silke-uld blanding, og modellen er fra Garnstudio - jeg så den i Tante Grøn i Odense, den var strikket i Muskat og på p4, en slags tunika i rib med vingeærmer. Måske skal det være Muskat, jeg kan ikke rigtig bestemme nmig, om det er for kedeligt i dette. Det mangler lidt glans, synes jeg.




1 kommentar:

  1. For pokker en dejlig plet du har der, skønne ting du omgiver dig med. Mine lavendler er slet ikke sprunget ud endnu. Er vild med din rosenkop. Jeg må forbi en dag og se alle dine spændende blomster og ting. God weekend!!!

    SvarSlet

Du må endelig skrive en bemærkning eller en lille hilsen - det betyder rigtig meget for mig.