28 juli 2009

Lige nu - husker du i høst?


Der er en sær hvinen og brummen i luften her på det yderste nordlige Fyn. Det er mejetærskerne, der hersker lige nu. Tørvejr. Høsten i hus. Selv om det har været sådan de mange sidste år, synes jeg alligevel, det er sært tidligt (?)

John Deere er det foretrukne mærke her omkring. Ikke at alle har det, men det giver en vis prestige...er jo ikke heeeelt billigt. Var for en tid siden i Sønderjylland og købte nogle køkkenelementer af et yngre par med et par småsønner -- hver havde en ret stor og flot legetøjstraktor - altså til at køre på - mærket var John Deere
"Det bruger vi nu her", blev der sagt.

Jeg sidder jo og holder mig vågen til 00.29 .....

og mange tanker dukker op.

Men den der lyd af høstmaskinerne er enerhverende, går lige i hjernen, for den bliver ved og ved ...men nu må jeg som beboer af et nedlagt landbrug skynde mig at sige - at jeg under dem tørvejr og varme lige nu, så høsten kommer i hus. Lige vigtigt nu, som i gamle , for længst svundne dage.

Der er dog andre maskinparker end J.D -



En fredelig nat til alle byboer, vi andre ligger og lytter til tærskeværket. I det fjerne.

Fik jeg sagt, at jeg også har været den glade ejer af en traktor model John Deere?

5 kommentarer:

  1. Sov godt når du når der til ;-) dejlige med de kendte lyde husker dem også fra min barndom. De køre også her omkring os.

    SvarSlet
  2. Godmorgen, Lavendel, jeg håber, du har fået dejligt besøg fra Sydamerika.

    Jeg kender også den enerverende lyd, når der høstes - men høsten er ikke begyndt her ved Liseleje endnu.

    SvarSlet
  3. Nej, de er først lige landet i Kastrup - er her ved 13 tiden!!!og god morgen!!

    SvarSlet
  4. God morgen- og sikke en glædes dag det bliver for dig !
    Tænker på dig :-)

    SvarSlet
  5. Jeg kender godt problemet lidt og så alligevel ikke. Der er visse fordele ved at hørehæmmet og have et øre, der er så døvt at det kan vende opad i høsttiden;-)Især når naboens mark ligger 5 m fra sovekammeret. Ellers er det en ulempe, men man skal jo se fordelene i sine begrænsninger og den ligger her!
    Den grønne mejetærsker vækker minder- sådan en fik vores knægt som 5 årig og han sled den op på gamle papkasser sprættet op og tegnet veje og marker på og så blev der høstet og kørt baller til bondegården hans bedstefar lavede.

    SvarSlet

Du må endelig skrive en bemærkning eller en lille hilsen - det betyder rigtig meget for mig.