22 august 2009

Billigt er det ikke

Den fantastiske chokolade Xocai, men den indeholder verdens bedste antioxidanter (fra acaibær og blåbær) og så 70% cacao. Og den smager. Som fru murermester Jessen i skikkelse af Bodil Udsen sagde i Matador "Ja, det er ikke fordi jeg har lyst, men jeg trænger" - et mundheld, der er såre anvendeligt i alskens situationer...

Chokoladen er udviklet i USA især til diabetikere, men sandt at sige med alle de gode sager der er i den, har mange andre fået øjne og mund op for dens fortræffeligheder. Nu har jeg så sat mig for at prøve at afsætte noget af den herlige -lade til alt folket. Men 10 kroner for den lille sag - men så er den også kontrolleret og gjort ved af et laboratorium i USA, og man kan faktisk ikke rigtig få mere ned, så koncentreret er smagen...

Det var dagens commercial - nu til noget helt andet:


Lavendel"flasker" vist direkte oversat fra det franske. Jeg blev spurgt, var det Manna? om jeg vidste hvordan man lavede dem. Og det gør jeg, ikke at de altid bliver lige pæne i mine hænder, men som så meget andet her i livet, afhænger resultatet både af mandskab OG materialer.

Billedet er så lille at man ikke ser sååå meget, men (prøv evt. at google det)

"Man tager":

et lige antal lavendelstilke de lange helst ikke de lave Hidcote Blue.
Jo længere blomsteraks, jo finere bliver det.

et stykke silke/satinbånd - smalt

og så fletter man bare. Nej, så nemt går det ikke - Man binder båndet fast lige under blomsterne og bøjer forsigtigt stænglerne ned, så de lukker blomsterne inde i et lille bur. De skal ordnes, så de ligger pænt hele vejen rundt. Pas på, de ikke knækker!
Det kan man undgå, hvis man lader blomsterstænglerne ligge lidt, efter de er plukket, så de bliver lidt slatne, så går det nemmere.
Så skal man skiftevis have flettet båndet over 2 og under 2 stængler. En omgang.
Dernæst omvendt, så man får et mønster.
Når man er under blomsten, er den færdig, bind rundt et par gange og lav en sløjfe.

Det skal prøves mange gange, inden det bliver smukt, tro mig.

Måske man stadig kan finde nogle lavendler at øve sig på....


4 kommentarer:

  1. Uha ja, man kan trænge noget så meget til lækker chokolade ;-) Jeg er ganske hooked på Rapunzels 85 %.

    Det lyder meget smukt og velduftende med sådan nogle flettede lavendler!

    I en have tæt herved står der de fineste lavendler, og da huset er forladt og til salg, er det meget fristende lige at nappe nogle stykker ;-)

    Ha' en dejlig lørdag!

    SvarSlet
  2. Her luktet det deilig sjokolade og herlig lavendel;) Ha ei riktig god helg!

    SvarSlet
  3. Synes det hørtes vanskelig ut, sikkert litt letterre hvis en ser hvordan det gjøres. Jeg har lavendel i min have, men den blir liksom ikke så fin. Mye blad og lite blomster.
    Så dette er en sunnhetsjokolade dette da for å lette på humøret eller?

    SvarSlet

Du må endelig skrive en bemærkning eller en lille hilsen - det betyder rigtig meget for mig.