23 august 2009

Pala på hjernen


Se lige de små blå....


og den store....

Nu lover jeg at der vil gå en rum tid, inden der kommer flere Pala på bloggen fra min hånd. Men de er skisme da flotte, der er flere farver, jeg endnu ikke ejer...så jeg holder øje.


Desserten byder sig til, moden og lækker og serveret med Thieses gode creme fraiche, så er der englesang i luften. De hang lige så stille og modnede. Jeg kiggede efter og to af dem var helt overmodne. Jeg havde slet ikke opdaget det.
Sådan også med et par af de endnu små blommetræer i min minituøse "blommelund", der var pludselig lidt guf på runderingen i haven. Der var en Victoria og en sveske, jeg ikke lige nu kan huske navnet på. Men store flotte blå blommer har den... så kan man drømme sig til om 5 år..sikke tærter og alskens, der kan laves. Eller de kan spises, som de er.
I ældgamle dage, da jeg havde min første time i husgerning, som det dengang hed, stod menuen på: Blommer, tre blommer, som vi omhyggeligt udstenede og lagde på en lille glasasiet, derefter en nøje afmålt portion YMER blev der tildelt hver enkelt, og værsgo'..
Lettere skuffet over at vi ikke allerede første dag skulle kreere større kulinariske fristelser, måtte man jo æde det i sig. Surt-syrligt - her blev ikke ødslet med sukkeret!
Blommerne var nogen små rød-blå tørre nogen, som "frøkenen" sikkert havde hentet i egen have - ja helt frøken var hun vist ikke - lød navnet "Fru Bukh" -"Bukken" kaldet når hun ikke hørte det, hun var rimelig frygtet for sit iltre temperament, jeg vidste det, for vi havde haft den store "lykke" at have damen til skrivning i 2. klasse...uha uha..her passede manekstra på, når der blev stjålet rosiner i depotet! Men visse gode vaner fik hun da indpodet mig og velsagtens de andre håbefulde, og tænk at have gjort så stort et indtryk på sine elever, at de sidder her 40 år efter og erindrer det første måltid af en række...åh ja hvem husker ikke den vældig moderne "svensk pølseret", (rugbrød til og hakket persille over), pyramidefrikadellerne (spaghetti toppet med små frikadeller vendt i en blanding af letstegte løg og gulerødder) rugbrød til og hakket persille over...ja og sådan blev hun ved, den gode Bukh - min moder korsede sig - hvad skal det gøre godt for det rugbrød, noget mærkeligt noget. Her stiftede jeg også bekendtskab med en persillehakker - afskyelig at vaske op!! men var lidt flov over at MIN mor klippede persille med en saks ned i et glas....(det fortalte jeg ikke nogen) men, ja, det gør jeg egentlig ofte selv i dag.

Vil I alle nyde denne smukke søndag med sol og lidt kølighed i luften...endnu.

6 kommentarer:

  1. Det gør ikke mig noget ,at du viser Palaer frem- jeg nyder dem :-)
    Figner har det med at modne når man vender ryggen til :-)
    Jeg elsker friske figner !
    Persille- det kaster jeg nu også på meget mad :-)
    Persille klippet i et glas- det var nik noget af det første mine unger blev sat til at gøre i et køkken :-)
    Selv hakker jeg det med en kniv.
    Synes du beskriver din skole gang så herligt- kan næsten se og høre og fornemme det :-)
    Og sikke mange :-) jeg sender dig i denne kommentar !

    SvarSlet
  2. Åhr de smukke Pala vaser, hvor er du heldig. Jeg har kun en klar, men er helt vild efter store kulørte, finder dem vel en dag.
    Persille - når jeg storhøster til fryseren, får den en karruseltur i foodprocessoren, det er hurtigt.

    SvarSlet
  3. Takk for et langt og koselig besøk inne på bloggen din. Jeg kommer innom snart igjen. Ha en god søndag!
    Hilsen Torunn i Stavanger, Norge

    SvarSlet
  4. Tror da at der er gået Pala i bloggen, men det gør ikke noget for de er flotte ;-)

    SvarSlet
  5. Jeg spurde en veninne som kaster alt. - Har du hatt pala noen gang, så viste jeg henne den på bloggen. -Ja, en slik stor lilla, men jeg brukte den med et stor kubbelys.-Så synes jeg den var så stygg at jeg gav den til Fretex.
    Ha en fin søndag. :-)

    SvarSlet
  6. Jeg har figner i haven, men de bliver ikke lilla, de bliver ved med at være grønne, selvom de er modne.. Der er nok flere sorter..
    Jamen du er da gået i Pala.. Men det nok ikke det værste du kan blive angrebet af.. Stort smil herfra hvor min verden går.

    SvarSlet

Du må endelig skrive en bemærkning eller en lille hilsen - det betyder rigtig meget for mig.