07 december 2009

- og gåsens skål vi drikke vil..



Peter fortæller Bedstemor om sin Jul - om deres Jul, må man vel formode. Kan hænde, den gamle ikke husker så godt...
Der hersker blandt mine bekendte en fortsat diskussion om hvad der er det "rigtige" risengrød eller ris á la mande...(som vist, trods sit franske navn, aldrig har set Frankrig)

Med Risengrød begynder vi,
husk paa, der er en Mandel i!
Og saa skal Gaas vi have.
I Gaasens Ryg et Flag skal staa,
og den har smaa Manchetter paa
og Grankrans om sin Mave.

Naar Faer skær Hul paa Gaasen saa,
han løfter mig, jeg kige maa
til Sveskerne der inde.
Vi trækker „Gaasekrog“ for Spøg,
og tænk! en stor Klat Syltetøj
jeg faar, hvis jeg kan vinde.



Så skal vi til dagens vinder - og det er :::::: Pi Andrea

Skriv din adresse til mig - en pakke er straks på vej!




9 kommentarer:

  1. Tillykke til Pi Andrea :-)
    Jeg holder altså ¨på Ris al la mande :-)
    Og And. Det vil sige, I år ville jeg gerne ha haft gås, men mine børn nedlagde veto :-)

    SvarSlet
  2. Ja, vi er enige om det, men min familie sværger også til and...og flæskesteg...og medister...og og

    SvarSlet
  3. Hihihihi... ja... Julebordet.. Her hos os, skal vi have flæskesteg, og and... og til dessert eller.. vi spiser først Ris ala mande, når vi har danset om juletræet, og fået gaver...

    Så er der plads igen !

    HyggeHygge

    SvarSlet
  4. Her i huset skal vi have and og flaeskesteg.Min son er ikke speciel vild med and, men sovsen, Jensen, den kan han godt spise:-)
    God aften til dig og dine.

    SvarSlet
  5. Mælk var jo grundlag for bondekonens indtægt fra smør, så grød blev kogt på vand. Ellers hed det sødgrød, som kun sjældent kom på bordet. Risengrød kogt på mælk blev almindeligt sidst i 1800-tallet som fyldemad før gåsen, medens de rige så satte trumf på med flødeskum og mandler, ris a la Mande, omkring 1900.
    Nordmænd spiser riskrem, og svenskere Ris a la Malta, og finder de sidste en mandel, truer snarligt bryllup.
    Vi andre kan få en marcipansgris. Eller en Blæksprutte.

    SvarSlet
  6. Vi har Risgrøt på formiddagen på Julaften og den som får mandelen vinner en marsipangris.
    Jeg pleier å lage rikelig med risgrøt og det som er til overs lager jeg riskrem av.
    Nam nam nydelig med rødsaus.

    Ønsker deg en riktig god natt.

    SvarSlet
  7. Et stort tillykke til Pi - og tak for dejlige ord ;-)
    Jeg skal for første gang ud at spise juleaften, fordi familiens ældste pludselig er væk. Nu skal der skabes helt nye traditioner ... :)

    SvarSlet
  8. Stort til lykke til Pi Andrea. Mon jeg ikke snart bliver udtrukket ;-)

    SvarSlet
  9. Her gik jeg og troede, at ordet "nydelig", bare betyder "pænt at se på".
    Og så bruger Seascape ordet på den helt rigtige måde, som vi har glemt: "lige til at nyde" lige som "spiselig" - lige til at spise.
    Tak, Seascape, for en øjenåbner!

    SvarSlet

Du må endelig skrive en bemærkning eller en lille hilsen - det betyder rigtig meget for mig.