10 april 2010

Havets frugter


Længe havde jeg egentlig "glemt" det. 
Mit favorit-muslinge-sted oppe ved Flyvesands-stranden. (Ja, her opererer vi med flere strande...)
Men i går....måske var det den halve flaske hvidvin, der inspirerede?


En portion blev indsamlet.
Ikke flere end til én person...med god appetit...
Ja, vi taler helt friske blåmuslinger,
det var lavvandet, så jeg kunne liiige snige mig ud på et par sten og snuppe dem.


En fantasisk suppe giver det.
Jeg smed en håndfuld ramsløg i...gulerødderne er rester fra sidste år, løgene også mine egne...
Arh, men det giver sådan en tilfredsstillelse at kunne bruge de ting.

Hu hej - hurtigspiseren har været der!
Muslingerne er ikke kæmpestore, men netop sådan kan jeg godt lide dem.
Jeg smed et par champignons og en halv rød peberfrugt i også.
OG fløde.
Sommetider bruger jeg også safran eller karry, men ikke her.

Ja, kønt er det ikke, men kattene - de frække - var ret vilde med at
håndtere skallerne.
Så på den måde
var alle glade og tilfredse.
En "sjov" ting ved disse muslinger:
Man behøver jo ikke banke på skallen - de er lukkede, når de bliver hevet op af vandet, og jeg har aldrig oplevet at de ikke åbnede sig i gryden, når de blev tilberedt -
FRISKE råvarer, er hvad det er.
Hvilket bringer mig til at tænke på en sjov tildragelse i ....ja mine lidt yngre-end-nu dage.

Jeg var med et helt selskab på ferie - 14 dage i Sydfrankrig ved Middelhavet i Narbonne-Plage.
Vi boede i lejligheder - sådan efter hvem vi kom bedst ud af det med...vi var arbejdskammerater - men også ret gode venner og til det der med fester!
Der gik lidt konkurrence i at lave den bedste mad...
En af grupperne bestod bl.a. af nogle meget sporty unge mænd,  og de forsvandt afsted fra tidlig morgen og kom først hjem - godt solbrankede, faktisk ildrøde på ryggen!
MED en mægtig spand fuld af 
blåmuslinger - moules -
Nøj, hvor de blærede sig, nu skulle de nemlig ....
De kvindelige damer blev sat til at skrubbe og rengøre bæsterne...
det tog laaaang tid, der var MANGE, så brusekabinen blev taget i brug til formålet.
Så skulle feinschmeckerne jo tilberede den guddommelige ret...
alle ingredienser blev hakket og skåret, mullerne lå klar...
Vi hørte om lidt småproblemer, og en mere muslingekyndig kvinde fra vor husholdning blev udlånt!

DE VILLE IKKE ÅBNE SIG, BÆSTERNE.

Der var mange teorier....måske, mente den biokemistuderende madglade feinschmecker -Middelhavet er jo mere salt end hjemme, så de skal nok koge længere tid.....

De kogte og kogte, flere kom i gryden, samme resultat...
Summa summarum...
Ved 21-tiden blev de to unge mænd - nu med skjorter på de røde rygge - sendt
ned til en af strandrestauranterne for at hente:
Moules frites - en stor portion muslinger med pommes frites...
De var godt sultne derovre!
Behøver jeg at sige, at vi andre grinede lidt i skægget?
Temperaturen i Midi-området er mere end sommerlig, og de muslinger har nok ikke syntes om at ligge hele dagen i en sort spand i lunkent, for ikke at sige varmt vand...

Men deres brusekabine stank i flere dage...ja, for hvem skulle lige gøre den ren???
Gutterne stod tidligt op næste dag og tog på cykeltur med mig, ud at se på vin, og tænk, da de kom hjem, lå muslingerne der endnu...
Ja, sådan kan det gå.

8 kommentarer:

  1. Åh, hvor din muslingegryde ser/så lækker ud (mums...) - Og skøn historie, dejligt med lidt morgengrin.

    Forårskram til dig og alle dine dyr ;-)

    SvarSlet
  2. Haha, sikke en dejlig historie fra Frankrig - jeg kunne se det hele for mig ;-)
    Ha' en dejlig lørdag, varme klem til dig og mislingerne - og til Mortensen!

    SvarSlet
  3. Herlig historie.
    Da vi var barn kokte vi muslinger i fjæren. Det er akkurat som det var i en annen verden. Vi var flink å mette oss selv. Vi gravde opp jordnøtter og vasket de i munnen, spyttet ut og knasket de oss. Unger idag tror vi var gale når jeg forteller disse historier.
    Ha en fin dag idag lavendel. :))

    SvarSlet
  4. Rnet blær :-) Tænk at kunne frembringe en sådAN ret af egne råvarer !!

    SvarSlet
  5. Kære du, din mailboks er fuld, så jeg kunne ikke svare dig ;-)

    SvarSlet
  6. Hvor skønt, blot at kunne "hente" sin aftensmad selv, og så oven i købet muslinger, jeg bliver meget sjældent misundelig, men lige dette, vil jeg også gerne kunne!
    Tak for historien, jeg fik mig et godt grin!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  7. Efter middagsluren går jeg af og til til forelæsning, Auditorium DR2, Danskernes akademi. Der holdt Ole G Mouritsen fra SDU et fint foredrag om tang, og dets anvendelse; senere blev hans bog Sushi så præsenteret. Den har han fået pris og hæder for, og den står øverst på min ønskeseddel.
    Den skal stå ved siden af Madame Prounier, og Thorkild Ramskou, hans " den gastronomiske arkæolog på udgravning" lærte mig at koge blåmuslinger i egen saft, før åd jeg dem rå.

    SvarSlet

Du må endelig skrive en bemærkning eller en lille hilsen - det betyder rigtig meget for mig.