05 februar 2011

Sjaggerne


Sjaggerne har indtaget træerne. De er her i øjeblikket, hersker over træer og buske, selvfølgelig tiltrukket af de mange æbletræer i plantagerne, og de sværmer hen over markerne som en gang "sort sol" - der er fantastisk mange af dem.


Sidste år blev jeg belært om, at de sammen med andre drosselfugle går under navnet "kramsfugle, og her iler jeg lige med en opskrift, hvis det skulle være...
(lånt fra "Alletiders Kogebog")

En opskrift på Kramsfugle
Fuglene flås eller plukkes, udtages, vaskes, tørres godt og opsættes. De ombindes med spækskiver, hvorefter de brunes i fedtstof og steges ¼ time, mens de stadig dryppes med den kogende suppe eller vand. Saucen tillaves som vildtsauce med fløde.

Kramsfugle bruges meget til garnering af andre retter.

Så....velbekomme...


7 kommentarer:

  1. Her har der også samlet sig nogle store flokke, men ikke sjaggere, - jeg synes det lød som ganske almindelige krager, til gengæld 4-5 gange så mange, som der plejer at være. De fløj i en lang formation henover mod øst. Det fik mig til at tænke på at jeg somme tider på eftermiddagsudflugt til Sydsverige oplevede at se store flokke krager på marker, der var delvist dækkede af sne.

    SvarSlet
  2. Ja, her så jeg engang i vinter en kæmpeflok krager og en kæmpeflok måger på samme mark, men fordelt hvidt for sig og sort for sig...meget sært.

    SvarSlet
  3. Og så er der det sjove, Lavendel: kropduer er ikke kramsfugle, selv om de ofte udsættes for krams og grams. Så de er snarere gramsefugle.
    ;-)

    SvarSlet
  4. Du er frisk i dag, Aage...ja, her ville jeg sige noget om at kaste i grams, men det kommer lissom ikke til mig..god weekend!

    SvarSlet
  5. Tak for din hilsen og for tippet :-)
    Nu skal jeg i regntøjet og ud og lægge mig på lur ved foderbrættet ;-D

    SvarSlet
  6. Er sjaggere ikke et forårstegn? Eller er de bare irriterende?
    Der er ikke mange mundfulde i sådan én.

    SvarSlet
  7. Nej sjaggerne er her om vinteren, det er vist på træk...senere forsvinder de igen. Ser dem aldrig om sommeren.
    De er meget hyggelige, de siger ligesom når man klipper med en sløv saks..

    SvarSlet

Du må endelig skrive en bemærkning eller en lille hilsen - det betyder rigtig meget for mig.