12 august 2011

På sangens vinger


Lille kat, lille kat
lille kat på vejen..
Hvis er du, hvis er du....??
Jeg er sgu min egen.


Alléens linde blegner bort,
og rønnens bær står røde.
.....
men vildvinsranker gløde.

Indsæt linje 3, den der kan huske den :-)
Er helt til rotteren - har måttet ty til Nèscafé -
er sgunte vild med det.
Ellers god fredag!

med hjælp fra Henriette:

Vel rækker høstens solskin kort,
men rønnens bær står røde,
Alleens linde blegner bort,
men vildvinsranker gløde.



syng selv - det er en skøn sang
(Det lysner over agres felt)

12 kommentarer:

  1. Jeg blev lidt nysgerrig mht. dit lille digt - så jeg søgte på lidt og fandt at det er Ludvig Holstein's "Det lysner over agres felt"

    3. vers.
    Vel rækker høstens solskin kort,
    men rønnens bær står røde,
    Alleens linde blegner bort,
    men vildvinsranker gløde.

    Smukt ♥

    SvarSlet
  2. Ja, det er som Henriette siger - det lysner over agres felt. Den sang elskede jeg i skolen og kunne den udenad. Kan den stadig... næsten. Den er så dejlig efterårsagtig, synes jeg, og jeg er jo til efteråret... ;-)

    (Puha, Nescafe, nej det er ikke rigtig godt... ;-) )

    SvarSlet
  3. "Og bag mig, sol, og blød mig, regn"

    -helst kun solen i dag, for regnen har gjort sit for en stund.

    Det er en dejlig sang. Og Nescafé er bedre end ingenting. Bare der er mælk til:)
    God fredag.

    SvarSlet
  4. Enig, Henriette og Mia har ret.
    Fra læretiden husker jeg, at mange fejlagtigt sang:

    Vel! Ræk mig da, o efterår,
    en GRAVSTEN, som smager
    af bækken ved min faders gård
    og mulden i hans ager.

    Og mon ikke den er til at knække tænderne på, modsat en dejlig gravensten.

    SvarSlet
  5. :)

    "Se nu stiger solen af havets skød".

    Det er en smuk tekst, men jeg kan ikke huske resten lige nu. Til gengæld kan jeg godt lide nescafé! :)

    Ha' en fin dag.

    SvarSlet
  6. Ja, sådan var det!Tak for det....De andre vers kan jeg også udenad...elsker det der med plovmuld under fødder og den sløve plovspand!

    SvarSlet
  7. og ja.....den gravsten, hvad skulle den dér - midt i idyllen?haha

    SvarSlet
  8. Den dejligste sensommerpoesi i Danmark :-)

    SvarSlet
  9. Jeg faldt over en blog idag, som fik mig til, at tænke på dig....fordi Ida, der har bloggen, også har mistet sin søn. Jeg ved ikke om du kender den....

    http://mellemtvendehave.wordpress.com

    K.H June

    SvarSlet
  10. Apropos "Det lysner..."
    Min skoleinspektør påstod, at sidste linjer:

    "Jeg håber, det går an, jeg ta'r,
    hvad mine såler bærer."

    udsprang af en arvesag om "den fædrene jord" !!

    Hilsen Karen Margrethe - uden blog

    SvarSlet
  11. Haha...lyder troligt medn arvesag...nej June, men jeg vil kigge ind hos hende. kh

    SvarSlet

Du må endelig skrive en bemærkning eller en lille hilsen - det betyder rigtig meget for mig.