12 juni 2009

Dejlig er jorden.


For nogle år siden læste jeg i et ugeblad om en svensk "urtekvinde", så hende sidde i sin have på "urtetronen"i det sydsvenske Killhult, underfulde fotos, jeg klippede det ud og opbevarede. Tog frem og kiggede på det, lagde planer om et besøg i den sælsomme vidunderlige have. Planer, der dog af både denne og hin årsag endnu ikke er blevet til noget. Men tog ofte siderne frem og læste, fandt ud af at denne urtekvinde havde skrevet om sin have - bogen "Härlig är jorden" som var oversat til dansk. Så stoppede vi der, for den var udsolgt fra forlaget. Langt senere fik jeg den i hus fra en antikvarboghandel, nu er jeg i gang med mit andet eksemplar, datteren fik den første ... en vidunderlig bog for elskere af have og urter og natur.
At Kerstin Stjärne som hun hedder har været igennem en omgang sortsyn-stress- depression som jeg selv, gør det endnu mere indtryksfuldt at læse.
Men som hun kan beskrive og virkeliggøre...
Alle gode historier om tilblivelsen af urtehaven, urterne og den ældgamle kvindeviden giver hun gavmildt videre.
Et par eksempler:

om mynte:

Menneskene beroliger den. Når ulvetimen jager dæmonerne op, er det med en kop myntete, man fordriver dem.
..De tikhører disse generøse, ekspansive, ukueligt kreative, som gør livet svært for ordensmænd, bureaukrater og pedanter, men spændende og morsomt for alle andre.

om Jernurt - verbena officinalis :

Ifølge en legende voksede den på Golgatha og lindrede Jesu lidelser. I folketroen var den magisk, den blev blandet i elskovsdrikke, den kunne spå og beskytte huset mod alt ondt.
Den hørte til de gamle jordemødres udstyr og med god grund- den virker afstringerende på livmoderen og forstærker veerne, efter fødslen fremskynder den blodets koagulering, og derefter sætter den gang i mælkeproduktionen hos den ammende mor.
Man mener det er dens indhold af glykosider, blandt andet verbalin, der gør den så egnet som kroppens konehjælp i denne situation.
Undertiden siger jeg til min jernurt:-Hvis du kunne tale..
Men jeg afbryder straks mig selv. Den taler jo. Men sin hemmelighed bevarer den."

I bogen fortælles også om urtebadene. Der var jeg solgt. Et udendørs badekar og at kunne lade sig synke ned blandt roser og lavendler eller andre gode venner.
Karret - ja hele to blev indkøbt, og nu virkeliggør jeg drømmen.


Jeg kan kun sige: skaf den - læs den - nyd den!

og en tilføjelse - hendes fortsættelse af historien om urtehaven på Killhult hedder "Dårörtens triumf", (dårört er galnebær, også kendt som "Belladonna") - fås kun på svensk, men det kan vel overkommes. Jeg har fluks bestilt den. Den første fås antikvarisk endnu i DK og i boghandlerne i Sverige.


1 kommentar:

  1. Nu er jeg misundelig! Et badekar i det fri med urter og rosenblade, det vil jeg have, og hvad hindrer mig egentligt? Skal kigge närmere på de böger.

    SvarSlet

Du må endelig skrive en bemærkning eller en lille hilsen - det betyder rigtig meget for mig.