03 juli 2009

Rosensnaps eller likør?


Et lille eksperiment påbegyndt i dag og allerede godkendt og skal udvides. Ville lave solbærsnaps, som jeg plejer. 1 stk. vodka blev indkøbt og solbær plukkes. Nu havde jeg i forvejen en stak rosenknopper til en krans á la Mette Lykke - og så faldt det mig ind at det måtte man da kunne udnytte i snapseverdenen.
Jeg plukkede blade fra Rose de Rescht, men anden stærk duftende rose kan fint anvendes - og lagde dem i et syltetøjsglas og tænkte - vi ses om et par måneder.
Men 5 timer efter kiggede jeg på glasset, al farven var gået af roserne - så skulle jeg jo lige ha´snablen i - jo den var go' nok, en tydelig rosenduft og - smag.
Jeg har ikke tjekket i diverse snapsebøger hvor længe den skal trække, jeg tænker også at den vil gøre sig bedst som likør, altså i med sukker eller honning....men den kan varmt anbefales til rosenelskere - farven var ikke så god, men det er vel det mindste.

Ud over at være mundskænk, sidder jeg og døjer med et bestillings-dåbssjal - i uld/silke - uuh det er varmt at sidde med, men det nytter jo ikke at pive.

Mit zinkbadekar står til "opladning", varmt vand fra udendørs-sol-bruseren kom jeg på for et par timer siden, og så har den stået og varmet endnu 22 liter op til mange grader, blandet med koldt vand vil det nok kunne fylde karret ---i med roser og ting og i med madammen -uhm!

9 kommentarer:

  1. Rosenlikør, det lyder godt. Din rose er vel nok smuk. God badetur i karret.

    SvarSlet
  2. Tak tal Pia, den hedder "Claire" og er en af de mest taknemmelige og robuste af renæssanceroserne fra Poulsen...ja jeg skal plaske som en anden flodhest, kan du tro!

    SvarSlet
  3. hvilken fryd at ligge der i karret og drikke rosenlikør :-)

    SvarSlet
  4. Ih, altså, kan slet ikke nå at følge med i alle de indlæg du har, men meget smukke billeder af blomster du har lagt ind. Og Rosa de Rechts dufter bare helt vildt godt. Tror jeg har fået nok af at strikke i bomuld lige nu, ellers tak for tilbudet.

    SvarSlet
  5. Nej, Jette - det er for varmt til at bevæge sig ret langt væk fra mit lige nu kølige udestue (solen er så højt oppe at den ikke skinner ind9 - håber vi ses ti en strik-in eller så.

    SvarSlet
  6. Det lyder skønt med sådan et udendørs bad! Det minder mig om min mormors zinkbalje, som alle vi børnebørn brugte som bassin på varme sommerdage :o)

    SvarSlet
  7. Øj - øj, en nydelse at besøge din blog, sidder her og sveder tran og får lyst til et udendørs bad.
    Claire rosen er så fin, så fin.

    SvarSlet
  8. Det lyder vel nok dejligt med din Rosensnaps. Er den meget parfumeret?

    Jeg kunne sagtens forestille mig, at rosenlikøren ville være skøn at hælde ud over pandekager og en lille klump vanillieis ;-)

    SvarSlet
  9. Den er som roserne, synes jeg. Men som likør kunne man måske også tilsætte lidt citronskal?

    SvarSlet

Du må endelig skrive en bemærkning eller en lille hilsen - det betyder rigtig meget for mig.