20 oktober 2009

Mødet - og Brandade'n


Ja der gik lidt citron i hele markedsaffæren. Jeg skulle jo ringe til Monsieur'en i går klokken 9 - som også blev gjort. Enden på den affære blev, at han nok mente jeg skulle komme ind på kontoret for at ordne sagerne.
Jeg havde i forvejen kontaktet mit forsikringsselskab for at forhøre mig, om min erhvervsforsikring dækkede hernede. Tak for Skype! det tog laaang tid, for det vidste man da ikke sådan lige...18 minutter i røret fra Frankrig til Danmark! Men det gjorde den og udstyret med CVR nummer og forsikringspolice-nummer drog jeg glad afsted til Montignac  - det er ca. 8 minutter ned ad bjerget.

Og denne Monsieur - oh la la - en rigtig franskmand med smægtende brune øjne, kortklippet en smule grånende hår og meget venlig....

Men...æh...der skulle udfyldes mange papirer. Man skulle forsynes med en fransk forsikring, med en licens og man skulle betale tax - hvad enten det nu var til staten eller for at oppebære pladsen fandt jeg ikke lige ud af...

Og da han så fandt ud af at det ikke var for et helt ÅR, ja så ku' det slet ikke komme på tale! Så meget for EU og den fri bevægelighed over grænserne!

Men sød - det var han skisme! Det tog da lidt af brodden.





Vel hjemkommen gik jeg i gang med en suppe af de stærke.
Spiste den sammen med en typisk fransk ret - vist egentlig fra Provence - Brandade.
Det er klipfisk og kartoffelmos og masser af hvidløg, gratineret med lidt ost!!
Lyder sært, men smager så englene synger.
Kan købes som halvfabrikata, så man ikke selv behøver at stå og udvande sin klipfisk.
På DR2 ligger en udsendelse med Brødrene (Price) hvor de netop laver Brandade - se den!


lidt ris og kartofler kom også i suppen




Brandad'en!

6 kommentarer:

  1. ØV !!!
    Godt han var sød at se på , men øv, at du ikke kunne få en stand!
    Jeg vil da gerne smage dt der Brandade- lyder lækkert :-)

    SvarSlet
  2. Hallo
    har du fundet flower basket? Ellers kan jeg sende dig diagrammet, den var frit tilgængelig på nettet for 3-4 år siden.
    kh Linda

    SvarSlet
  3. Hej Linda - nej, det ville være dejligt - jeg er ikke kommet videre på den...på forhånd 1000 tak!!
    Jeg overraskes gang på gang over den store hjælpsomhed og venlighed, man møder her i Blogland!!

    SvarSlet
  4. Det var synd du ikke kunne stå på markedet, men det er jo restriksjoner her hjemme også på slike ting. Jeg skulle ønskt slikt var mer lempeligt.
    Du har det nå veldig fint selv om du ikke bruker tiden din til å selge varer. :-)

    SvarSlet
  5. Hej Lavendel

    Det ser ellers ud til at du har gang i det kullinariske for tiden.

    Har lige kigget lidt igennem på bloggen, den flotte farvede thekop, den var godt nok flot men DYR !

    forsat god tur !

    SvarSlet
  6. Ja, den skål var måske ...nej, hvis du skal ha' den i Danmark, koster den let 125 kr!

    SvarSlet

Du må endelig skrive en bemærkning eller en lille hilsen - det betyder rigtig meget for mig.