17 november 2011

De Fynbomalere.

Da jeg - i min iver for at lægge "pins" på Pinterest søgte på nettet efter billeder af Fynbomalerne, stødte jeg på dette:


Siden jeg så det første gang, har jeg været fortabt. Forstået på den måde, at det jeg ser, kan jeg vedkende mig...det er år før min tid, og alligevel ikke.... sådan var der i de gamle bondehaver....hvoraf jeg så en del. De gamle, der gav deres besyv med.....de vidste jo nok.... den gulkalkede bygning - alt emmer af Fyen...ja Fyen, som de sagde/skrev , de gamle....


Van Gogh har også haft en focus på frugttræer........Kirsebær...eller måske fersken/abrikos...i blomst...og fynboerne var ikke sene til at komme efter den malemåde. Dette er sandsynligvis malet i Arles, hvor jeg just har været.



Johannes Larsen har gjort det...helt sikkert et stort kirsebærtræ ved familiens bolig i Kerteminde.


Fåborg Museum og Ordrupgård har arrangeret en udstilling med focus på Malerstriden.
Nogen..."man" mente, fynboerne malede for proletarisk, for grove billeder - .......og selvfølgelig kom der en strid ud af det. Akkurat som Van Gogh blev revset for "Kartoffelspiserne", det almindelige, almuen var bestemt ikke værd at ofre farve på.

 Som ung gik min far  (f. 1929) - som Peter Hansen  og de andre (Fynbo)malere også på malerskole....de, der ville være malere, skulle kunne tegne, lave skilte og også portrættere. Sådan var vilkårene, når man ønskede at blive maler. Jeg har flere tegninger, akvareller og malerier, som min far lavede....så blev han gift....fik børn....og havde hverken tid eller plads til sine sysler. Han ville også bare være almindelig bygningsmaler. Men med et talent.....?
Jeg har flere af hans malerier og akvareller - og der er en fynbostemning i dem.....og jeg elsker dem. Sikkert hverken til Den Frie eller noget som helst, men ....
Jeg blev tidligt introduceret til Johannes Larsen...han var jo fra "Kat'minn" - (Kerteminde), små 21 km fra Odense - og vi vidste jo nok alt om ham.....ja, min far gjorde, og han(J.L.) har skrevet en bog...erindringer, og lige nu husker jeg ikke, hvad den hedder, men flere ting - ud over de smukke billeder, står prentet i min hukommelse, for min Far læste højt.......

Vægteren spadserer rundt i Byen:
Dikkeløv-dikkeløv-dikke-hønserøv......det var rytmen på trommen, når vægteren gik gennem byen..
min familie har det lidt som et  - nå ja, ikke valgsprog, men dog....hehe...

En familie ved aftensmaden:
"Mouar - Laus putter Lus i Kål'i"  Hvorpå  Faderen siger: ..... "Hold Kæft, Drei', de' æ' å' Ky'ma'!"l


(Her håber jeg værkli´, I lægger jer i selen for at læse på fynsk!.tt!

Det er  klart, man bliver hengiven til sådan en maler/forfatter.

Jeg har læst en del om Fynboerne og agter mig snarest til Fåborg at beskue herlighederne. Nu er jeg så heldig at min ....hmm...ja der er vist ingen titel, men min datters svigermor bor der og har vældig godt kendskab til museet, så mon ikke, det kan kombineres med et hyggeligt møde....





Tag lidt tid og nyd denne video --- alene sproget, jeg er tilbage til "Filmlokalet", ( ja det var en kæmpestor skole med separat rum til den slags..) og vi ser film. Åh - lykke! Statens Filmcentral præsenterer:
 Speakerne var altid meget højtidelige og talte med megen patos, og just sådan oplever jeg det med denne video - SKØNT GOD OG OPLYSENDE..............................
Det  er pudsigt at genhøre "Stemmen", for det er meget tæt på...................dengang...hvad siger I?

En højstemt    


Lavendel


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Du må endelig skrive en bemærkning eller en lille hilsen - det betyder rigtig meget for mig.