17 november 2011

En kunstner jeg beundrer



Christo - indpakningsdekoratøren - installationskunstneren - et helt liv med fantastisk kunst i landskabet - såvel på bøhlandet som midt i storbyerne. Hvem - af os lidt ældre personager - husker ikke Den tyske Rigsdag indpakket i plast 6 år efter murens fald??


Jeg stiftede bekendtskab med ham i forbindelse med en stor udstilling på Brandts i Odense. Det var kort efter The Umbrellas - og jeg husker, hvor benovet jeg - og mine børn var over at se de store områder fyldt med paraplyer- helt overjordisk. Jeg havde i lang tid de gule og blå paraplyer på nethinden og opslagstavlen.

The Umbrellas


Han har lavet de mest spektakulære og fantastiske projekter.....

The Pont Neuf Wrapped:


Næsten flottere i hans egen streg:


Han har for nylig udtalt:

Christo: 'I will not do any piece of art that has a purpose'


Måske ikke altid helt korrekt - her ses et af hans og hans kones første kunstværker lavet helt tilbage i 1962



Et kommende projekt er The Mastaba
en enormt værk bygget af olietønder placeret midt i en ørken i De forenede arabiske Emirater.....

The Mastaba

og dette:
Over The River

Enorme stykker stof spændt ud over floden Arkansasd i løbet af en sommer - tidligst 2014 - og kun i 2 uger.


"As with all previous art projects, Over The River is entirely financed by Christo, through the sale by his CVJ Corporation (Christo Javacheff, President) of Christo's preparatory drawings, collages, scale models, lithographs, and early works from the fifties and sixties. The artist does not accept sponsorship of any kind.
The materials will be recycled"
Ovenstående er en årsag mere til, at jeg er en stor beundrer af denne kunstner.

Jeg skylder at sige at han arbejde meget nært sammen med sin kone Jeanne-Claude, som desværre er død nu.
Alle fotos er lånt på hans hjemmeside

Har du også en kunstner, du beundrer ?



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Du må endelig skrive en bemærkning eller en lille hilsen - det betyder rigtig meget for mig.