25 september 2011

Gourme-mand'en slår til


Forleden gik jeg en lang tur på Enebærodde. Helt ud til Martinegården, og der var masser af svampe.
Her ses resultatet. Fra venstre : stor parasolhat
og helt til højre granmælkehat, det er dem, jeg er 100% sikker på.
Nr. 2 fra højre, flot lilla er violet amethysthat....TROR jeg.
Så er der de gule med helt hvide lameller - jeg mener birkeskørhat....
de øvrige er forskellige mælkehatte, som kendes på at når man kradser hen over lamellerne, afgives en mælket saft. Jeg er ikke sikker på dem, nogle kan være svære at bestemme.
så - konklusionen - kun granmælkehattene bliver sat til livs. De har en orange saft, og dem kender jeg, de store parasolhatte kunne også vælges, men de er for gamle, synes jeg.
HUSK - når du finder svampe - pluk kun, hvis der er mange og brug den nyeste svampebog, du kan få fat i. Den viden man har om svampe nu, er mere omfattende end da fx. den navnkundige Morten Lange skrev sin meget brugte bog om svampe.
Jeg brugte dem i en svamperisotto - hvidvin, løg, porre og godt med smør til sidst.

Nu skal mulighederne for internet i det franske undersøges. Jeg har hele tiden forestillet mig at købe et mobilt et af slagsen, når jeg først var der. Det franske "Orange" har vist nogle tilbud med usb-nøgle. for selvfølgelig skal der blogges - det er er jo fantastisk at se tilbage på den første tur for 2 år siden....et udvidet feriealbum.
Jeg har også min anden blog, hvor jeg  flittigt griflede om det mere specifikt franske.
Og så vil jeg sende en hyldest til den, der opdagede efterårshindbærrene. Morgenmad i dag:
Hindbær med fløde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Du må endelig skrive en bemærkning eller en lille hilsen - det betyder rigtig meget for mig.